Šiaurės Haiku

Šaldytos žuvies pristatymas į namus Vilniuje

Atsigavimo sriuba (4 valgytojams)

Pamaloninti savo skrandį, sušildyti sužvarbusį kūną, galime skania sriuba, turinčia ir organizmą valančių savybių.
Reikės:
2 litrų vandens
2vnt. jūros ešerių
6-7vnt. šviežių ŠITAKE grybų (džiovintus reikėtų išminkyti)
ryžių makaronų iki 100g
Kupino valgomo šaukšto MISO
Sojų padažo 2 valgomi šaukštai (arba pagal skonį)
Šviežio imbiero
šviežaus Čili pipiro (nepadauginti), pipirų, citrinos
Krevečių (atšildytų ir pagal norą)
Gaminimas: nuvalytus ešerius užpilti 2 litrais vandens ir nuo užvirimo virti ~1,5 valandos ant labai lėtos ugnies. Ešerius išimti ir į sultinį sudėti supjautytus griežinėliais ŠITAKE grybus ir pavirti 10-15mi. kol grybai išvirs. Daugiau virti NEREIKIA. Į karštą sriubą sudėti v.šaukštą MISO, imbierą, soją, supjaustytą čili pipirą, pipirus, ryžių makaronus. Išrankiojam iš virtų ešerių kaulus ir mėsą sudedame į sriubą. Druskos, krevečių ir griežinėlį citrinos kiekvienas valgytojas gali dėtis į savo lėkštę pagal skonį. Skanaus :)

Marinuota silkė be ašakų

Silkių ašakos švelnios, bet kai kuriems žuvų mėgėjams jos sugadina visą patiekalą. Yra galimybė pasimarinuoti silkių kuriuose smulkiosios ašakos bus aptirpdytos arba visai ištirpdytos marinato. Tokio marinavimo esmė: silkė turi būti marinate ilgai t.y. 3-4 savaites. Kai silkė būna taip ilgai naturaliame marinate (be pridėtinių cheminių konservantų, antioksidantų), silkė turėtų sugesti, bet....jei marinatą kas savaitę pakeisime, tai po trečiojo pakeitimo galime marinuotą silkę laikyti šaldytuvę porą mėnesių.

Eiga: atitipdome 1-2-3kg silkių filė. Aš dažniausiai marinuoju 3kg, nes darbo sąnaudos tos pačios ar 1kg ar 3kg, o marinavimo proceso eigoje silkių mažėja, jas suvalgau (negi lauksi tris savaites). Imu indą su sandariu dangčiu kuriame telpa 3kg silkių ant dugno beriu mišinį druskos BE JODO - cukraus (3 druskos:1 cukraus) sluoksnį ir guldau sluoksnį silkių file odomis į apačią, vėl beriu storą sluoksnį druskos - cukraus ir dedu sekantį silkių sluoksnį ir t.t. Druska turi būti be jodo, nes jodas užmuša naturalios fermentacijos bakterijas. Geriausiai paprasta akmens ar jūros druska be jodo. 1 kg silkių apytikriai 0,5kg druskos ir 100-150gr cukraus, bet tikslus kiekis nebūtinas, nes druskos turi būti persotinta. Cukrus reikialingas šiame procese net jei esate prieš jo vartojimą. Indas, su taip paruošta silke druskoje, uždaromas sandariu dangčiu ir statomas į šaldytuvą vienai savaitei. Kas pora dienų pamaišom ranka, druska neturėtų visa ištipti. Jei ištirpo visa, tai buvo jos įdėta permažai. Po savaitės verdame marinatą iš įvairių prieskonių, pagrindiniai: nemalti pipirai, laurų lapai, kalendros, gvazdikėliai, muskatas ir kt. Į marinatą druskos ir cukraus nededame. Naturalaus acto ar balzamiko reikia dėti į atvėsusį marinatą tiek kad būtų malonus rūgštumas. Silkę traukiame iš druskos-cukraus tirpalo, nulupame odą, likusį druskos-cukraus tirpalą išpilame. Silkių filė be odos dedame atgal į tą patį indą ir užpilame VĖSIU pasigamintu marinatu kad virš silkių būtų apie 3-5 cm marinato ir uždengę sandariu dangteliu statome į šaldytuvą. Už paros jau galime pradėti ragauti silkę. Pradžioje silkė bus labai sūri. Jei silkė sugėrė visą marinatą – papildome marinato. Po savaitės verdamės vėl marinatą, įvertinę silkės sūrumą, galime įdėti arba ne druskos ir pakeičiame marinatą. Silkė vėl šaldytuve, ją valgome, o po savaitės ar vėliau dar kartą tokiu pat būdu keičiame marinatą. Dabar marinuota silkė gali būti šaldytuve ilgą laiką.

Kepti menkių liežuviai

Tada kai Norvegijoje žvejota nedideliais laivais , sugautų menkių liežuvių išpjaustymas buvo vaikų darbas ir uždarbis. Menkių liežuviai jau tada buvo ir dabar laikoma delikatesu. Be abejo, delikatesas niekada negali patikti visiems be išimties. Sakyčiau kad menkių liežuviai patiks tiems, kurie mėgsta riebią žuvį ir kremzlėtas žuvų dalis. Bet liežuviai nėra riebalai nei kremzlės, tai kažkas kitas. Tradiciškai menkių liežuviai paniruojami (prieš kepant apvoliojami džiūvėsių trupiniuose ar miltuose) ir kepami ant keptuvės.

Paniruoti kepti menkių liežuviai (3 asmenims)

0,5kg menkės liežuvių

Rūpių miltų ar maltų džiūvėsių paniravimui

Vištos kiaušinis

Druska, pipirai ir kt. mėgstami prieskoniai

Lydytas arba paprastas sviestas kepimui

Menkės liežuvius atitirpdyti, nuplauti kiaurasamtyje, leisti nuvarvėti ir sudėti į dubenį. Išplakti kiaušinį ir supilti ant liežuvių dubenyje. Kitame dubenyje sumaišyti miltus, druską ir prieskonius paniravimui. Įkaitinam keptuvę, dedame sviestą, paniruojam liežuvius, voliodami miltų-druskos-prieskonių mišinyje ir dedame į keptuvę. Kepame po 2-3 min. kiekvieną pusę. Neapsigaukite, kai kepsite ilgiau tam kad sukietėtų kepsnio vidurys, jis nesukietės kad ir kiek ilgai kepsite. Patiekite su daržovėmis. Skanaus :)

Moliūgų sriuba su krevetėmis

Rudenį mūsų namuose sumažėja vietos, nes į namus susikrausto sodyboje užaugę ir giminaičių sudovanoti moliūgai. Tai ne daržovės kurias gali sukrauti rūsyje ar sukišti po lova, jie lyg kokie gyviai, mėgsta gerai matomas ir ventiliuojamas vietas.

Daugeliui čia anokia naujiena moliūgų sriuba, tai tik siūlau į išvirtą sriubą įdėti atitirpdytų (!! nes, kitaip atšals sriuba, o vėl užvirus, krevetės primins guminukus ) jau paruoštų giluminių šiaurės vandenų krevečių.

Mes moliūgų sriubą ruošiame:

Moliūgo su nulupta oda

Morkų

Svogūnas,

Bulvių ar saldžiųjų bulvių

Prieskoniai: žalia kalendra, petražolės, bazilikai, imbiero šaknies ir kt, mėgstamų

Druska, pipirai pagal skonį

Moliūgus, morkas, svogūnus ir kt. daržoves supjaustom, vandens užpilame kad vos apsemtų. Užvirus , verdame ant silpnos ugnies, kol daržovės sumikštės t.y. išvirs. Nukėlus nuo ugnies sudedame supjaustytus prieskonius, druskos pipirų ir viską susmulkiname su elektrine trintuve (blenderiu). Atšidytų krevečių kiekvienas dedasi pagal norą. Skanaus :)

20181116_203522 (1).jpg

Jūrinė lydeka (hekas) kitaip

"Žuvis kitaip" 4 asmenims prisikirsti:
*Jūrų lydekos (heko) filė 1kg. Dėl savo konsistencijos ir tam tikrų skoninių savybių ši žuvis tinka geriausiai.
*250 gr kokoso grietinėlės ar tiršto kokoso pieno
*100 gr lukštentų pistacijų
* 100 gr džiovintų slyvų
* mažas svogūnas
* aliejaus 2 v.š.
* mango-kario prieskonių
* druskos pagal skonį, bet nedaug.
Supjaustyti žuvį gabaliukais, pabarstyti prieskoniais ir druska, išmaišyti ir palikti kuriam laikui. Sulkiai supjaustytą svogūną pakepti ant aliejaus kol taps skaidrus. Dėti supjaustytą ir prieskoniais ir druska subarstytą žuvį ir apkepti ~10min. Sudėti slyvas, pistacijas, kokoso grietinėlę, išmaišyti, uždengti dangtį ir patroškinti ~10 min. Paragauti ar netrūksta druskos. Prie šio patiekalo labai tinka Basmati ryžiai.  Skanaus :)

Žuvies kepsiukai ant iešmelių

Noriu pasidalinti puikiu patiekalu, kurį išbandėm šį savaitgalį žuvies kepsniukai ant iešmelių (2-3 valgytojam)
* Heko filė 500gr
* 3 vidutinės ar 4 mažos morkos
* svogūnas
* 2 v.š. ryžių krakmolo (arba bulvių, kukurūzų)
* druska, pipirai pagal skonį
Viską susmulkiname trintuve (blenderiu), dedame krakmolą, druską ir pipirus. Formuojame rutuliukus apie 3 cm. skersmens,  veriame ant bambukinių iešmelių ir apšlakstome alyvuogių aliejumi. Kepame orkaitėje, kepsninėje  180C ~25min.. Jei kepsime ant žarijų, iešmelius prieš tai išmirkyti vandenyje.
Fantastiškai tinka Tkemalio (kaukazinių slyvaičių padažas)

Skanus ir sveikas padažas iš kaukazinių slyvaičių

Sveiki žuvies mėgėjai,
Skubu pasidalinti receptu skanaus padažo, kurio pagrindinė sudedamoji dalis - kaukazinės slyvaitės kaip tik sunoko.
Kaukazinės slyvaitės gerai dera kasmet, bet šiemet jų ypač daug ir sunoko matydamos tikrai daug saulės.
Pati padažo įdėja, tai garsaus gruziniško Tkemali, kurį kiekviena gruzinė gamina subtiliai skirtingą. Tačiau guziniškas Tkemalis tikrai aitrus, stiprus gal dėl pačių žolelių intesyvumo to klimato šalyje.
Lietuviškas gavosi toks puikus ir subtilus, kad taip skanu su žuvimi tiek riebia, tiek balta ir be abejo tradiciškai su visokiais būdais ruošta mėsą ir net su virtais ryžiais, humusu.

• 1-1,3 kg (~2litrai) kaukazinių slyvaičių,

• 1-3 galvutė česnako (pagal česnako stiprumą ir jo toleravimą),

• 2 a.š. druskos

• 3 v.š. cukraus

• 1-3 aštrūs čili pipiriukai

• kalendros, krapų, bazilikų, raudonėlio ir kitų mėgstamų žolių. Viso ~200gr.

Kaukazines slyvutes nuplaukite, užpilkite ~0,5 vandens ir virkite, kol jos suminkštės ir pradės atskirinėti nuo kauliukų. Pravėsusias slyvaites pertrinti sietuve (didesnėmis skylutėmis) įstatytame į kitą indą, kad atsiskirtų kauliukai.
Į slyvaičių košę dėkite susmulkintas Žoles, česnaką ir čili pipirą druską, cukrų. Viską užvirinkite ir padažą supilstykite į iškaitintus stiklainiu, užsukite steriliais dangteliais. Skanaus :)

Makaronai su bazilikų pesto, tarkuotu sūriu, krevetėmis ir braškėmis

Puikus patiekalo paįvairinimas sezoninėmis uogomis.
Ant karštų, ką tik išvirtų viso grūdo kokybiškų makaronų, įmaišome bazilikų pesto (kurį lengvai galime pasidaryti ir patys), užbarstome tarkuoto brandinto sūrio, įdedame atšyldytų krevečių ir valgome su šviežiomis braškėmis. Skonis.... :)

Bazilikų pesto:
šviežus bazilikai, aliejus, pinijų ar kedro gliaudyti riešutai, aliejus, brandintas kietas sūris (pvz Džiugo). Viską blenderiu susmulkiname - paruošta :) Bazilikas gali būti derinamas arba pakeičiamas kitais prieskoniniais augalais: krapais, petražolėmis, kiaulpienių lapais ir žiedais

Kepant ant grilio

Grilio sezonas prasidėjo ir labiausiai tinkamos kepti ant grotelių riebios žuvys ir su oda: Grenlandijos otas, baltasis otas, ešeriai, skumbrės, neišdarinėta silkė. Neišdarinėtą silkę reikėtų prieš kepant tik nuplauti apiberti druską ir smulkiai maltais pipirais. Iškepus atvėsinti ir tada atsiskleidžia visi skoniai. Išdarinėjant silkę daugiau prarandama nei gaunama :). Ant grotelių keptos žuvys skaniausios su šviežių daržovių salotomis ir savos gamybos padažu
Alyvuogių aliejus
Garstyčios Dijon
Sojos padažas (geriau sumažintu druskos kiekiu)                      Balzamikas arba ciltrinos sultys                                                                    Medus arba rudas cukrus
Sezamo pasta (Tahini)
Ruošimas: bazė – alyvuogių aliejus, o visą kitą dedame pagal asmeninį skonį. Sumaišom su blenderiu (smulkintuvu-trintuve). Tahini dedame pačioje pabaigoje ir po nedaug 0,5-1 šaukštą, nes jis labai kietina visą padažą, bet suteikia labai pikantišką skonį.

Krevetės

KREVETĖS. Krevetes ragavusių atsiliepimai labai geri. Žvejotos Šiaurės Atlante,  šaltųjų vandenų krevetės nėra stambios, bet skonio turi tikrai daugiau nei "pietietės". Atšildymas ant popierinio rankšluoščio tunka 30-40 min. ir jau galime valgyti, dėti į salotas ar Sushi. Prieš gamindamas patiekalus su krevetėmis, pasidarau naminio majonezo.
Naminis majonezas (1-2 asm.) užtruks 5 min.
1 naminių vištų kiaušinio trynys
0,5 arbat.š. Dižono garstyčių
100 ml rapso, vynuogių kauliukų ar jundros aliejaus
pusė citrinos, arba arbat.š vyno ar obuolių acto
druska, j.pipirai

Visi produktai turi būti kambario temperatūros (labai svarbu), jei kiaušiniai ar aliejus ką tik iš šaldytuvo - teks palaukti.
Dubenėlyje šluotele ar plakiklio pagalba maišome (neplakame) kiaušinio trynį, garstyčias, druską, pipirus. Po to labai silpna srovele, be perstojo maišant, pilame aliejų. Toliau maišant, po truputį pilame išspaustas citrinų sultis, kas kart paragaujant. Štai ir viskas, galima valgyti, o ko nesuvalgėte galima palaikyti ir šaldytuve.
Aš mėgstu kad majonezas turėtų truputį aitrumo, tai dedu ir truputį tikro gruziniško naminio vyno acto. Pažistamam gruzinui nepavyko vienas asotis vyno, tai turiu gero acto :).
Aliejaus skonis labai įtakos galutinį majonezo skonį. Alyvuogių aliejus turi savo specifinį kartumą, tai ir majonezas turės šį prieskonį, o tai jau skonio reikalas. Renkantis neutralius aliejus, išvengsime, kad kažkas nemėsgsta kokio prieskonio. Bet jei gaminame sau, tai galime ekperementuoti ir ieškoti savo skonių.

Gaivios salotos su krevetėmis:
virti atvėsinti ryžiai
supjaustytas šviežias agurkas
konservuoti kukuruzai
krevetės virtos, lukštentos
naminis majonezas
Maišant, proporcijos "iš akies". Svarbu nesuvargyti ko nors iki sumaišant :):)