Šiaurės Haiku

Šaldytos žuvies pristatymas į namus Vilniuje

Makaronai su bazilikų pesto, tarkuotu sūriu, krevetėmis ir braškėmis

Puikus patiekalo paįvairinimas sezoninėmis uogomis.
Ant karštų, ką tik išvirtų viso grūdo kokybiškų makaronų, įmaišome bazilikų pesto (kurį lengvai galime pasidaryti ir patys), užbarstome tarkuoto brandinto sūrio, įdedame atšyldytų krevečių ir valgome su šviežiomis braškėmis. Skonis.... :)

Bazilikų pesto:
šviežus bazilikai, aliejus, pinijų ar kedro gliaudyti riešutai, aliejus, brandintas kietas sūris (pvz Džiugo). Viską blenderiu susmulkiname - paruošta :) Bazilikas gali būti derinamas arba pakeičiamas kitais prieskoniniais augalais: krapais, petražolėmis, kiaulpienių lapais ir žiedais

Kepant ant grilio

Grilio sezonas prasidėjo ir labiausiai tinkamos kepti ant grotelių riebios žuvys ir su oda: Grenlandijos otas, baltasis otas, ešeriai, skumbrės, neišdarinėta silkė. Neišdarinėtą silkę reikėtų prieš kepant tik nuplauti apiberti druską ir smulkiai maltais pipirais. Iškepus atvėsinti ir tada atsiskleidžia visi skoniai. Išdarinėjant silkę daugiau prarandama nei gaunama :). Ant grotelių keptos žuvys skaniausios su šviežių daržovių salotomis ir savos gamybos padažu
Alyvuogių aliejus
Garstyčios Dijon
Sojos padažas (geriau sumažintu druskos kiekiu)                      Balzamikas arba ciltrinos sultys                                                                    Medus arba rudas cukrus
Sezamo pasta (Tahini)
Ruošimas: bazė – alyvuogių aliejus, o visą kitą dedame pagal asmeninį skonį. Sumaišom su blenderiu (smulkintuvu-trintuve). Tahini dedame pačioje pabaigoje ir po nedaug 0,5-1 šaukštą, nes jis labai kietina visą padažą, bet suteikia labai pikantišką skonį.

Krevetės

KREVETĖS. Krevetes ragavusių atsiliepimai labai geri. Žvejotos Šiaurės Atlante,  šaltųjų vandenų krevetės nėra stambios, bet skonio turi tikrai daugiau nei "pietietės". Atšildymas ant popierinio rankšluoščio tunka 30-40 min. ir jau galime valgyti, dėti į salotas ar Sushi. Prieš gamindamas patiekalus su krevetėmis, pasidarau naminio majonezo.
Naminis majonezas (1-2 asm.) užtruks 5 min.
1 naminių vištų kiaušinio trynys
0,5 arbat.š. Dižono garstyčių
100 ml rapso, vynuogių kauliukų ar jundros aliejaus
pusė citrinos, arba arbat.š vyno ar obuolių acto
druska, j.pipirai

Visi produktai turi būti kambario temperatūros (labai svarbu), jei kiaušiniai ar aliejus ką tik iš šaldytuvo - teks palaukti.
Dubenėlyje šluotele ar plakiklio pagalba maišome (neplakame) kiaušinio trynį, garstyčias, druską, pipirus. Po to labai silpna srovele, be perstojo maišant, pilame aliejų. Toliau maišant, po truputį pilame išspaustas citrinų sultis, kas kart paragaujant. Štai ir viskas, galima valgyti, o ko nesuvalgėte galima palaikyti ir šaldytuve.
Aš mėgstu kad majonezas turėtų truputį aitrumo, tai dedu ir truputį tikro gruziniško naminio vyno acto. Pažistamam gruzinui nepavyko vienas asotis vyno, tai turiu gero acto :).
Aliejaus skonis labai įtakos galutinį majonezo skonį. Alyvuogių aliejus turi savo specifinį kartumą, tai ir majonezas turės šį prieskonį, o tai jau skonio reikalas. Renkantis neutralius aliejus, išvengsime, kad kažkas nemėsgsta kokio prieskonio. Bet jei gaminame sau, tai galime ekperementuoti ir ieškoti savo skonių.

Gaivios salotos su krevetėmis:
virti atvėsinti ryžiai
supjaustytas šviežias agurkas
konservuoti kukuruzai
krevetės virtos, lukštentos
naminis majonezas
Maišant, proporcijos "iš akies". Svarbu nesuvargyti ko nors iki sumaišant :):)

Jūrų lydeka - Hekas

Jūrų lydeka - Hekas. "Silkių lydeka" taip dar vadinamas Hekas, nes kur silkės, ten medžioja ir Hekas, norvegų vadinamas "juodųjų nasrų" vardu. Jei kam Heko vardas asocijuosiasi su prasta žuvimi, tai  neetiško žuvies gaudymo, perdirbimo ir netinkamo produkto laikymo pasekmė.
 File galime tiesiog kepti orkaitėje, ant keptuvės, dartyti kotletus.
Kotleto privalumas kepant iš žuvies išsiskiriačias sultis sugeria daržovės ir kruopos ir kartu praturtina skoniais.
Jūrų lydekos kotletai:
1 kg jūrų lydekos (heko) file
2 vnt kiaušinių (galima ir nedėti, nes hekas gana gerai “klijuojasi”)
2 vnt (~250gr.) morkų
2 vnt svogūnų
200 gr. manų kruopų ar ryžių dripsniai, kitos kruopos
Aliejaus ar lydyto sviesto kepimui, druska ir pipirai.

Jūros lydekos filė, morkas, svogūnus susmulkinti ir sumalti trintuve (blenderiu) ar kitu virtuvės prietaisu.
Sudėti išplaktus kiaušinius, manų kruopas, druską, pipirus ir gerai išminkyti. Paruoštą tešlą palaikyti 1 valandą kambario temperatūroje, kad išbrinktų  kruopos, šaldytuve reikėtų laikyti ilgiau (patogu jei ruošiamės kepti ne iš karto).
Iš tešlos formuojam kotletukus ir kepame aliejuje ant keptuvės. Suformuotus ir užšaldytus ant sviestinio popieriaus kotletukus galime laikyti šaldiklyje kitam kartui. Labai patogu greitam paruošimui.
Galima valgyti tiek karštus tiek šaltus su naminių pomidorų padažu ar daržovių troškiniu.

Jūrų lydekos suktinukai su rūkyta šonine ir kietu sūriu.
1kg jūrų lydekos filė, supjaustyti į ~6 gabaliukus
12 griežinėlių rūkytos kiaulienos šoninės (ar kaimiškų lašinių)
100 g kieto sūrio (Parmezano, Džiugo, Parnidžio ar kt.)
6 šalavijo lapeliai
Įkaitinti orkaitę iki 200 C
Stambiai sutarkuokite sūrį, sukapokite šalavijo lapelius ir sumaišykite.
Įpjaukite j.lydekos gabalėlius suformuodami kišenę, jei file plona, tai gabalėlį tiesiog sulenkite. Į vidų prikimškite tarkuoto sūrio ir šalavijo.
Ant darbastalio padėkite rūkytos šoninės griežinėlį, ant viršaus uždėkite jūrinės lydekos gabalėlį ir uždenkite kitu šoninės grieinėliu ir apvyniokite gabaliukus siūlais. Saikingai užberkite druskos ir pipirų. Sudėkite paruoštus gabaliukus  į  kepimo indą geriau kad nesiliestų.
 Ikiškite į orkaitę ir kepkite 20-30 min. priklausomai nuo gabaliukų storio.
Patiekite su bulvių-salierų purė, šviežių daržovių salotomis.

Jūros ešerys (Sebastes marinus)

Jūros ešerys riebi daug ir intensyvių skonių turinti žuvis. Skanus keptas orkaitėje, duonkepėse, ant laužų ar tiesiog keptuvėje. O žuvienę galime virti vien tik iš ešerio, neturėdami kitų žuvų.

Ešerinė žuvienė.

Ešerys atšildomas, dėl saugumo galime nukarpyti dyglius, nuplaunam, bet skusti žvynų nebūtina, jie tiesiog suvirs. Jei ešerys didelis (0,7-1kg) - perpjauname. Dedam į truputį pasūdytą, šaltą vandenį ir užvirus verdame ant labai silpnos ugnies 30-40 min. Išvirus ištraukiame ešerį ir mėsą dideliais gabalais atskiriame nuo kaulų. Į sultinį sudedame ir išverdame supjaustytas bulves ir mėgstamas daržoves. Prieš išjungiant  sudedame pipirus, lauro lapelį, kalendros ir šviežius supjautytus prieskoninius augalus: krapus, šalaviją, petražolę, baziliką, griežinėlį citrinos be odos ... jei diena vėsi – pomidorų pastos. Išjungus į žuvienę sudedame virto ešerio mėsos gabalus. Skanaus

Ešerys keptas orkaitėje

Puikiai tinka kepti taip pat kaip  Otą.  Ešerys atšildomas, dėl saugumo galime nukarpyti dyglius, nuplaunam. Į karščiui atsparų indą su dangčiu pilame sausų ryžių ir dvigubą kiekį vandens kuriame ištirpinta truputis druskos suprieskoniais (pipiras, lauro lapas, kalendra) ar ekologiško daržovių sultinio. Ant višaus dedame ešerį ir kepame uždengtą 40-60min. 180oC (priklausomai nuo ešerio dydžio). Garnyras bus ne blogesnis už patį ešerį.

Galime ešerį kepti tokiame pat inde be garnyro, įpildami truputį (~50-100ml) vandens su prieskoniais. Kepti uždengtą, o iškepus uždėjus liesos grietinės, turėsime puikų padažą.

Ešerys keptas keptuvėje

Ešerys atšildomas, dėl saugumo galime nukarpyti dyglius, nuplaunam, bet skusti žvynų nebūtina, jie tiesiog sukeps. Jei ešerys didelis (0,7-1kg) galime supjaustyti Ešerys kepamas keptuvėje ant lydyto sviesto, uždengtas dangčiu 5min.vieną pusę, 5min.kitą pusę. Paprasta, o taip skanu.

Jūros ešerys keptas folijoje

Jei į ešerio vidų idėsite gabaliuką sviesto, ešerio skonis dar labiau atsiskleis. Jei įdėsime rūkytų lašinių gabaliuką, jausime švelnų dūmo skonį. Jūros ešerys riebi žuvis, kepti orkaitėje galime atvirą, jo oda tampa „folija“ ir neleidžia džiūti.

Silkė

Kepta Silkė
Dedam silkės filė tiesiog ant įkaitintos keptuvės, nenaudojam riebalų, nes silkė jų pakankamai turi savyje. Kepant orkatėje silkę pasūdome ir papipirinam iš vidaus ir sustatom ant nugarėlių kaip „knygas“ arba suguldom odele į viršų nedideliame karščiui atspariame indelyje. Kepame 180 C 20-30 min atviras, silkės odelė apsaugo nuo džiūvimo. Išketą valgome su daržovių salotomis, skanu su namine pomidorų tyre.

Sūdyta Silkės  filė
1kg silkės filė
20-30 g druskos geriau be jodo, jodas stabdo naturialią fermentaciją (orientacinis kiekis)
5-15 g cukraus (orientacinis kiekis)
Silkę atšildyti, perplauti, leisti nuvarvėti ir nulupti odą. Druską, cukrų galime sumaišyti indelyje ir šiuo mišiniu subarstyti silkę. Silkę sudėti į nedidelį indelį su dangteliu ar į politileninį maišelį ir laikyti šaldytuve (+2+4) 4-12val. Ir galime valgyti pagardindami balzaminiu actu, juod. pipirais, bruknėm, spanaguolėm ar citrina pagal skonį. Likusią silkę (be pagardų) vynioti į sviestinį popierių, kad silkės filė gabaliukai nesiliestų ir dėti į šaldyklį (-18 ir >). Sekantį kartą patogu išsiimti po keletą silkės filė gabaliukų, supjaustyti sušalusius, atšyla per 10-15 min. Taip sūdyta silkė turi gana stiprų žalios žuvies skonį, o silkės riebalai išlieka mažiausiai paveikti.

Marinuota  Silkės  filė
1kg silkės filė, ~0,5 kg nejoduotos rupios druskos
Atšildyta silkę guldome sluoksniaisį įndą oda į apačią gausiai užpildami kiekvieną sluoksnį druska. Druskos pilame daugiau nei gali ištirpti. Silkė guli druskoje 7 dienas šaldytuve. Ruošiame prieskonių marinatą:  ~2-2,5L vandens, lauro lapų, kvapniųjų, juodujų pipirų, gvazdikėlių, kalendros, kmynų, muskato riešuto, kmynų ir kt. tinkančių prieskonių. Jei turime galimybę, prieskonius sumalkite malūnėliu. Priekonius pilame į indą su vandeniu ir užviriname ir paliekame atvėsti ir prisitraukti ~12 val. Į atvėsusį marinatą dedame cukraus, ir šiek tiek gero acto (galime acto ir nedėti, mažiau "suės" silkės riebalus, bet tai skonio reikalas). Silkę, išgulėjusią ~7 d. druskoje, nubraukę druską ir nulupę odą, užpilame marinatu, kad silkė gana laisvai plaukiotų  ir laikome šaldytuve.Druska iš silkės pereina į marinatą, o prieskoniai skverbiasi į silkę. Ragauti galime po  kelių parų, o šaldytuve silkė gali būti iki mėnesio. Jei silkė per sūri valgyti, prieš valgant 6-12 v. tiesiog numirkykite šaltame vandenyje.

Sūdytos ar marinuotos Silkės filė gabaliukai aliejuje
Aukščiau aprašytu būdu paruoštą sūdytą ar marinuotą silkės filė,  užpilame geru alyvuogių aliejumi. Taip paruošta žuvis gali būti laikoma šaldytuve iki 4-5 d. jei silkė sūdyta ir 10-14 d., jei silkė buvo marinuota. Aliejus labai sušvelnina “žalios” žuvies skonį ir puikiai saugo žuvį nuo oksidacijos. Labai svarbu aliejaus kokybė. Gerą Graikišką aliejų tiekia Marius Vaitekūnas (m. 860013005 gerasaliejusvilnius@gmail.com) dėl aliejaus ir kitų skanių produktų datulių, riešutų, razinų ir kt., kontaktuokite tiesiogiai su Mariumi.

Grenlandijos Otas

Otas riebi žuvis turinti daug organizmui naudingų Omega-3 riebiųjų rūgščių. Otas dėl savo riebumo labai skanus keptas orkaitėje. Atšildžius Otą, nuplauti ir šiurkščia kempinėle ar peiliu pašalinti dugninėm žuvims būdingas apnašas. Žirklėmis apkarpau šoninius pelekus, kad geriau riebalai tekėtų į garnyrą.
Bulves ir daržoves apvirti labai mažam kiekyje vandens ir supilti į atsparų karščiui dubenį. Nuplautą Otą uždėti ant viršaus. Jei labiau mėgstami ryžiai, tai sausus ryžius supilti ant dugno ir užpilti dvigubu vandens kiekiu, kuriame ištirpinta druska su trupučiu prieskonių ar ekologiško daržovių sultinio. Otą dedame ant viršaus. Kepti orkaitėje apie 40-60min. 180oC. Kepti galime atvirame inde, nes oto oda apsaugo nuo džiūvimo. Kepant, Oto sultys ir riebalai permerkia garnyrą. Iškepus, odą lengvai atsiskiria. Vienam valgytojui reikėtų skaičiuoti apie 300gr žuvies. Jei bus pagaminta daugiau, tai labai skanus ir šaltas, be to šildant skonis nenukenčia, o garnyras būna dar skanesnis.

Žuvys ruoštos garuose.

Taip galime ruošti visas žuvis. Tereikia turėti garinimo indelį-sietelį ar spec.indą. Vandens kiekis priklauso nuo gaminamo maisto kiekio.
Supjaustytos daržovės subarstomos mėgstamais prieskoniais, druska, dedamos į dugną. Kuo įvairesnių daržovių dėsime, tuo skanesnis bus apačioje sultinys. Žuvis supjaustyta gabaliukais, truputį padruskinta  dedama ant daržovių viršaus ir uždengtame puode gariname 20-30 min. Apačioje turime puikaus daržovių-žuvies sultinio, kurį galime naudoti ir kaip padažą.